Co to jest zarządzanie zmianami?
Zarządzanie dyżurami lub zmianami odnosi się do zarządzania pracownikami w organizacji, którzy mają różne godziny pracy w zależności od zmiany, na której się znajdują.
Dlaczego jest to przydatne?
W organizacjach świadczących usługi w różnych strefach czasowych system zarządzania zmianami pomaga przydzielać pracowników do wielu zmian, automatyzuje rotację zmian i wysyła na czas komunikację do pracowników i menedżerów dotyczącą ich zmian.
Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej o podziałach w strukturze organizacyjnej.
To ustawienie umożliwia zdefiniowanie granic, w ramach których będą naliczane godziny płatne. Jeśli ta opcja jest włączona, czas rozpoczęcia i zakończenia zmiany będzie traktowany jako granice domyślne. Możesz ustawić dodatkowe limity czasowe przed lub po zmianie, co zapewni większy odstęp do obliczenia godzin płatnych.
Scenariusz 1
W powyższym scenariuszu ogólny czas rozpoczęcia zmiany to 9:00, a czas zakończenia to 18:00. Włączono ustawienie marginesu zmiany, dodając 1 godzinę przed rozpoczęciem zmiany i 1 godzinę po zakończeniu zmiany.
Zatem zameldowanie i wymeldowanie dopiero w godzinach 8:00 - 19:00 będzie liczone jako godziny płatne. Jeśli jakikolwiek pracownik zgłosi się przed godziną 8:00 lub po godzinie 19:00, wpisy dotyczące obecności przed/po dozwolonych granicach zostaną zarejestrowane, ale nie będą uznawane za godziny płatne.
Przypadek użycia 1
1 godzinę po zakończeniu zmiany.
Pracownik melduje się o godzinie 11:00, a wymeldowuje o 22:00. Zatem wpisy obecności po godzinie 19:00 (do 22:00) będą rejestrowane, natomiast godziny 11:00 - 19:00 będą liczone jako godziny płatne. Chociaż pracownik przepracował 11 godzin, płatne godziny wyniosłyby 8. W związku z tym pracownik ten zostanie zaliczony jako nieobecny na pół dnia, ponieważ nie przekroczy wymaganego wymiaru godzin.
Scenariusz 2
W powyższym scenariuszu ogólny czas rozpoczęcia zmiany to 9:00, a czas zakończenia to 18:00. Włączono ustawienie marginesu zmiany, dodając 1 godzinę przed rozpoczęciem zmiany.
Zatem zameldowanie i wymeldowanie dopiero w godzinach 8:00 - 18:00 będzie liczone jako godziny płatne. Jeśli jakikolwiek pracownik zgłosi się przed godziną 8:00 lub po godzinie 18:00, godziny te nie będą liczone jako godziny płatne.
Przypadek użycia 2
Ogólny czas zmiany - 9:00 - 18:00
Margines zmiany:
1 godzinę po zakończeniu zmiany.
Wymagane godziny do oznaczenia jako obecne: 9 godzin.
Pracownik melduje się o godzinie 5:00, a wymeldowuje o 15:00. Zatem wpisy obecności przed godziną 8:00 (5:00 - 8:00) będą rejestrowane, ale za godziny płatne będą brane pod uwagę jedynie godziny 8:00 - 15:00. Chociaż pracownik przepracował 10 godzin, płatne godziny wyniosłyby 7. W związku z tym pracownik ten zostanie oznaczony jako nieobecny przez 1/2 dnia, ponieważ nie przekracza wymaganego wymiaru godzin.
Obliczanie nadgodzin, gdy margines zmiany jest włączony
Praca w godzinach nadliczbowych będzie uwzględniana tylko w przypadku spełnienia wymaganych godzin płatnych.
Ogólny czas zmiany: od 9:00 do 18:00.
Margines zmiany:
0 godzin do końca zmiany.
Wymagane godziny do oznaczenia obecności: 9 godzin.
Przykład 1: Jeżeli pracownik zamelduje się o godzinie 16:00, a wymelduje o 23:00, płatne będą tylko 2 godziny (16:00 - 18:00), a pozostały czas nie będzie liczony jako nadgodziny ponieważ pracownik nie przepracował wymaganych 9 godzin pracy w ustalonym marginesie zmianowym.
Przykład 2: Jeśli pracownik zamelduje się o 8:00, a wymelduje o 20:00, będzie miał 2 godziny nadliczbowe, ponieważ przepracował 9 godzin w ramach ustalonego marginesu zmianowego.
Przypisanie pracownika do zmiany odbywa się za pomocą następujących opcji:
Z zakładki „Mapowanie zmian pracowników”:
Możesz także wybrać lokalizację i włączyć pracowników tej lokalizacji do zmiany.
Aktualizowanie wcześniejszych wpisów obecności podczas przydzielania zmian
Jeśli zmiany są przypisane do dat z przeszłości, można również zaktualizować wszystkie odpowiednie ustawienia obecności. Aby zaktualizować wcześniejsze wpisy, zaznacz opcję Aktualizuj wcześniejsze wpisy obecności. Jeśli nie chcesz aktualizować dotychczasowych wpisów obecności, opcja ta może pozostać niezaznaczona.
Na karcie Kalendarz zmian:
Główną funkcją harmonogramu jest automatyczna rotacja zmian dla wybranych pracowników, w oparciu o ustawioną częstotliwość. Aby dodać harmonogram, wykonaj poniższe czynności.
Przypadek użycia 1:
W takim przypadku możesz wykonać kroki podane poniżej:
Przypadek użycia 2:
Organizacja pracuje przez pełne dni we wszystkie dni powszednie i pół dnia w soboty, a niedziela jest wolna jako weekend. Firma chce, aby wszyscy pracownicy byli automatycznie przypisani do harmonogramu pełnego i półdniowego.
Aby to osiągnąć, należy utworzyć dwie zmiany zgodnie z tym wzorcem:
Poniedziałek | Wtorek | Środa | Czwartek | Piątek | Sobota | Niedziela |
Przesunięcie 1 | Przesunięcie 1 | Przesunięcie 1 | Przesunięcie 1 | Przesunięcie 1 | Przesunięcie 2 | Weekend |
Pierwszym krokiem jest utworzenie zmian.
Aby utworzyć zmiany:
Następnym krokiem jest dodanie dwóch rotacji zmianowych.
Bazując na powyższej konfiguracji:
Przyjmijmy organizację na całodniowe zmiany od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 - 18:00. Ta organizacja włączyła funkcję Pół dnia roboczego i pół weekendu. Niedziela jest wliczana jako cały weekend, a sobota to weekend trwający pół dnia (pół dnia roboczego). Przesunięcie jest skonfigurowane w sposób pokazany poniżej:
Przyjrzyjmy się widokowi obecności pracownika, gdy jest on obecny przez wszystkie dni tygodnia, włączając połowę dnia w sobotę:
W tym przypadku za dni płatne (poniedziałek - piątek) uważa się 5,5 dnia, a za dni weekendowe (niedziela + połowa soboty) uważa się 1,5 dnia. Teraz, jeśli pracownik „Vignesh” próbował złożyć wniosek o urlop w sobotę, należy zwrócić uwagę, że zostanie potrącone jedynie 0,5 dnia urlopu, jak pokazano na zrzucie ekranu poniżej.
Można tego dokonać za pomocą dwóch opcji.
Bezpośrednio w opcji wyskakującego okienka:
Teraz zmiana na ten dzień ulegnie zmianie.
Przycisk Edytuj
Po kliknięciu przycisku Edytuj pojawi się następujący ekran:
Tutaj możesz zmienić zmianę tylko dla tego dnia.
Widok kalendarza
Możesz mieć widok kalendarza ze szczegółami zmiany w oparciu o lokalizacje, działy, pracowników itp.
Możesz zobaczyć szczegóły zmiany w oparciu o dokonany wybór.
Aby wyeksportować lub pobrać, wybierz odpowiednią opcję, klikając ikonę wielokropka.
Importowanie szczegółów zmian: Zamiast mapować pracowników jeden po drugim na zmiany, możesz wykonać import.
Oprócz widoku Kalendarza możesz także sprawdzić godziny zmian na karcie Widok godzin zmian.
Możesz wyeksportować/pobrać/wydrukować te dane (w oparciu o użyte opcje filtrowania), klikając ikonę wielokropka. Szczegóły zmiany można również zaimportować, klikając opcję „Importuj”.
W zależności od potrzeb Twojej organizacji, w Zoho People możesz skonfigurować przerwy. Możesz wybrać tryb automatyczny lub ręczny, wybrać, czy przerwa jest płatna czy bezpłatna, skonfigurować możliwość zastosowania, ustawić godzinę rozpoczęcia i zakończenia oraz maksymalny dozwolony czas trwania przerw.
Aby skonfigurować przerwy:
Określ tryb:
Automatycznie: Przerwy naliczane są w momencie zameldowania się użytkownika przed przerwą i wymeldowania po przerwie. W przypadku trybu automatycznego upewnij się, że skonfigurowano co najmniej jednorazowy odstęp.
Ręczny: W trybie ręcznym, gdy interwały nie są określone, użytkownik może zdecydować się na przerwę, kiedy tylko chce. Jeśli jednak określono interwały, użytkownik może zdecydować się na robienie przerw tylko w określonych odstępach czasu.
Jeśli w trybie ręcznym włączona jest opcja „Automatycznie zaznaczaj przerwy na podstawie wpisów przy zameldowaniu i wymeldowaniu”, przerwy są naliczane, gdy użytkownik ma co najmniej jedno zameldowanie i wymeldowanie przed i po każdej przerwie. Aby skorzystać z ręcznej przerwy, przejdź do opcji Obecność>Widok listy>Przerwa>Start
Tryb ręczny można skonfigurować z przerwami lub bez. Można skonfigurować wiele przedziałów czasowych dla ręcznej przerwy.
W przypadku przerwy automatycznej: Czas trwania jest obliczany automatycznie na podstawie czasu rozpoczęcia i zakończenia.
W przypadku przerwy ręcznej: Czas ustawia się ręcznie.
Przypadek użycia 1
Rozważmy organizację, która wymaga od pracowników przepracowania 8 godzin, aby zostać zaliczoną jako obecność całodniowa. Teraz ta organizacja ma 1 przerwę skonfigurowaną jako:
Weźmy teraz pod uwagę wpisy meldunkowe/wymeldunkowe konkretnego pracownika:
Zameldować się | Wymeldować się | Przerwa uznawana przez system | Wnioskowanie |
09:00 | 12:00 | ||
Zaliczona 1-godzinna przerwa | Za przerwę płatną uważa się godzinę 12:00 - 13:00 | ||
12:50 | 17:00 | Godziny 12:50 - 13:00 nie są wliczane do czasu pracy, gdyż stanowią część przerwy |
Pracownik przepracował 7 godzin i ma 1 godzinę płatnej przerwy.
Łączny płatny czas 8 godzin. Tym samym pracownik jest oznaczony jako obecny przez cały dzień.
Przypadek użycia 2
Rozważmy organizację, która wymaga od pracowników przepracowania 8 godzin w przypadku obecności przez cały dzień i 4 godzin w przypadku obecności w połowie dnia (w ustawieniach ogólnych używany jest tryb ścisły). Teraz ta organizacja ma 1 przerwę z 3 godzinami rozpoczęcia i ma maksymalny czas trwania 45 minut.
Ponieważ włączona jest opcja automatycznego oznaczania przerw na podstawie wpisów dotyczących zameldowania i wymeldowania, kredyty systemowe są automatycznie przerywane, gdy użytkownik poniżej dostosuje się do wymogu zameldowania i wymeldowania przed i po wyznaczonym czasie przerwy.
Weźmy teraz pod uwagę godziny zameldowania/wymeldowania konkretnego pracownika:
Zameldować się | Wymeldować się | Przerwa uznawana przez system | Wnioskowanie |
09:00 | 10:00 | ||
Zaliczenie 15 minut przerwy (10:00 - 10:15) | Za przerwę płatną uważa się godzinę 10:00 - 10:15 | ||
10:15 | 12:30 | ||
Zaliczenie 30-minutowej przerwy (12:30 - 13:00) | Za przerwę płatną uważa się godzinę 12:30 - 13:00 . (W tym momencie użytkownik wykorzystał już wszystkie 45 minut płatnej przerwy ) | ||
13:00 | 14:15 | ||
Nie zapisano przerwy | 2:15 - 2:30 jest czasem nieodpłatnym, gdyż przerwa nie została zaliczona. | ||
14:30 | 17:00 |
Pracownik przepracował jedynie 7 godzin i ma 45 minut płatnej przerwy.
Łączny czas płatny 7:45 godzin, przy czym organizacja wymaga 8 godzin. W ten sposób pracownik jest oznaczony jako obecny tylko przez pół dnia (w obecności stosowany jest tryb ścisły).
Przypadek użycia 3
Rozważmy organizację, która wymaga od pracowników przepracowania 9 godzin w celu uznania ich za całodniową obecność. Teraz ta organizacja ma 1 przerwę z 2 skonfigurowanymi interwałami.
Tutaj używany jest tryb ręczny, więc użytkownik musi ręcznie korzystać z przerw w wyznaczonym czasie.
Weźmy teraz pod uwagę godziny zameldowania/wymeldowania konkretnego pracownika:
Zameldować się | Wymeldować się | Pracownik bierze przerwę ręczną | Wnioskowanie |
09:00 | 10:00 | ||
15 minut (10:00 - 10:15) | Za przerwę płatną uważa się godzinę 10:00 - 10:15 . | ||
10:15 | 14:30 | ||
40 minut (14:30 - 15:10) | Za przerwę płatną uważa się godzinę 14:30 - 15:00 . 15:00 - 15:10 nie będą brane pod uwagę przy płatności. | ||
15:10 | 18:10 |
Pracownik ma przepracowane 8 godzin 15 minut czasu pracy i 45 minut płatnej przerwy.
Łączny płatny czas 9 godzin. W ten sposób Pracownik jest oznaczony jako obecny.
Możesz przejść do opcji Obecność > Widoki > Widok tabelaryczny.
Kliknij ikonę wielokropka > wybierz Eksportuj.
Wybierz format, w jakim chcesz mieć raport (xsl lub csv) i wybierz opcję „Uwzględnij wszystkie wpisy dotyczące zameldowania/wymeldowania”, jeśli chcesz, aby był to część Twojego raportu.
Zostanie wygenerowany raport (w oparciu o aktualnie wybrany widok - tygodniowy lub miesięczny). Raport będzie zawierał informacje o godzinie, dacie i lokalizacji zameldowania i wymeldowania. Zawierać będzie także informację o rodzaju przerwy, czasie przerwy płatnej i bezpłatnej, sumie godzin płatnych, nadgodzinach, czasie odstępstw itp.
Gdy pracownik wykorzystał przerwę, można ją również wyświetlić w obszarze Obecność > Raporty > Raporty dzienne.
W przypadku raportów miesięcznych możesz przejść do opcji Obecność > Raporty i wybrać opcję Podsumowanie lub Raporty użytkownika.
W przypadku konieczności wprowadzenia do systemu danych zmianowych dużej liczby pracowników można tego dokonać za pomocą ustawień importu w Zmiany. Aby przejść do tej opcji:
Format pokazuje obowiązkowe i opcjonalne pola importu pliku.
Jeśli wszystkie zmiany w Twojej organizacji są oparte na lokalizacji, należy wypełnić tylko pierwsze 3 obowiązkowe pola (Nazwa zmiany, Od godziny, Do godziny), a w Opcjach weekendowych należy wpisać 0.
Jeśli uwzględnione są weekendy zmianowe, wprowadź 1 w obszarze Opcje weekendów. Jeżeli nie zostanie podana kolumna opcji weekendowych, wówczas wszystkie zmiany będą uwzględniane w ramach weekendów zmianowych.
Dla każdego konkretnego dnia określ, kiedy ten dzień jest uważany za weekend, używając cyfr od 1 do 5.
Na przykład, jeśli pierwszy i piąty piątek mają być traktowane jako weekendy, wpisz 1, 5 w polu Piątek.
Jeśli dzień nie jest uważany za weekend, pozostaw to pole puste.
Jeśli margines zmian jest włączony, wprowadź 1, w przeciwnym razie 0. Jeśli jest włączony, wprowadź godziny przed rozpoczęciem zmian w kolumnie Margines początkowy i godziny po zakończeniu zmiany w kolumnie Margines końcowy.
Twój plik został pomyślnie zaimportowany.
Funkcja zmiany zmiany umożliwia pracownikom łatwe zgłaszanie wniosków o zmianę zmiany. Jest to szczególnie przydatne w organizacjach, w których działają zmiany rotacyjne i wielozmianowe, w których zmiany pracowników nie są wcześniej zaplanowane. Dla żądania zmiany zmiany można skonfigurować proces zatwierdzania, który umożliwia menedżerom łatwe przeglądanie i zatwierdzanie wniosków o zmianę zmiany.
Konfigurowanie zatwierdzenia zmiany zmiany
Aby skonfigurować prosty proces zatwierdzania zmiany zmiany, przejdź do opcji Obecność > Ustawienia > Zatwierdzenie > Zmiana zmiany > Dodaj zatwierdzenie.
W tym przypadku konfigurowane jest zatwierdzanie jednopoziomowe, a osobą zatwierdzającą jest Menedżer ds. raportowania . Skonfigurowano także wiadomość zatwierdzającą.
Zgłaszanie prośby o zmianę zmiany
Przeglądanie i zatwierdzanie próśb o zmianę zmiany.
Wybrana osoba zatwierdzająca, w tym przypadku Menedżer ds. raportowania, może przeglądać i zatwierdzać żądania zmiany zmiany na karcie Obecność > Moje zatwierdzenia > Zmiana zmiany .